Søknadsfrist: 9.1.2026

Export Sales Manager

SMP Parts Norge AS

Om arbeidsgiveren

SMP Parts AB ble grunnlagt i 1980, men håndverkstradisjonen som selskapet bygger på strekker seg over 100 år tilbake i tiden. I dag er SMP en av Sveriges ledende produsenter av utstyr og redskap til anleggsmaskiner og selskapet har 125 ansatte hvorav de fleste på fabrikken i Ilsbo. Selskapet har datterselskap og avdelinger i Norge og Tyskland, samt mange samarbeidspartnere i hele verden.Datterselskapet SMP Parts Norge AS har hovedkontor på Hønefoss og avdelingskontorer i Bergen og på Gjerstad.Selskapet omsatte for MNOK 138 i 2023, er 8 ansatte og har en solid posisjon i det norske markedet.

Har du lyst til å jobbe med internasjonale kunder i en bedrift i vekst og utvikling?

Internasjonalt konsern - Vekststrategier - Nyopprettet stilling 

SMP søker Export Sales Manager i en nyopprettet stilling. Du vil få en sentral rolle i vår organisasjon og i.f.t. våre vekststrategier. Vi har som mål å styrke vårt kunde- og markedsfokus, tilpasse organisasjonsstrukturen og styrke organisasjonen for ytterligere å bedre vår kundeservice og kundetilfredshet.
Hovedoppgavene for deg vil bli å identifisere og utvikle eksisterende og nye salgspartnere/distributører for eksportsalget. Du får ansvaret for å håndtere og utvikle eksisterende- og nye relasjoner for å nå selskapets salgsmål, bidra til inntekts- og lønnsomhetsvekst og utvikle nye salgskanaler. Stillingen har tett samarbeid med produktledelsen, salgsavdelingen og teamet i Ilsbo.
Export Sales Manager er ansvarlig for å utarbeide og gjennomføre salgsplaner og nøkkelaktiviteter for å bidra til økt salgsvolum for SMP.
Du vil få gode utviklings- og påvirkningsmuligheter. Vår organisasjon kjennetegnes med tett samhold, godt teamarbeid og tung fagkompetanse. SMP har en god posisjon i markedet og har et godt omdømme.
Kontorsted vil være på Hønefoss og du rapporterer til Vice President Global Sales.

Dine arbeidsoppgaver

Utvikle og gjennomføre selskapets eksportstrategi for å nå omsetnings- og vekstmål.
· Identifisere og evaluere nye internasjonale markeder, forretningsmuligheter og distribusjonskanaler.
· Bygge og opprettholde sterke relasjoner med nåværende og nye internasjonale partnere.
· Forhandle kontrakter, priser og leveringsbetingelser med nye kunder og distribusjonspartnere.
· Utføre markedsundersøkelser og konkurrentanalyser for å støtte beslutningstaking og markedsinntredsstrategier.
· Sikre overholdelse av internasjonale handelsregler, tollkrav og eksportdokumentasjon.
· Samarbeide med interne team (f.eks. produksjon, engineering, logistikk, økonomi) for å sikre smidig ordrebehandling og kundetilfredshet.
· Utarbeide jevnlige salgsprognoser, budsjetter og resultatrapporter for oppfølging av utviklingen til ledelsen.
· Representere selskapet på internasjonale messer, utstillinger og kundebesøk.
· Gi innsikt og tilbakemeldinger fra eksportmarkedene for å støtte produktutvikling og forretningsstrategi samt gi teknisk støtte og opplæring til distributører og kunder, herunder produktforståelse, bruk og vedlikehold - uten å utføre service- eller monteringsarbeid.

Reiseaktivitet internasjonalt er en sentral del av rollen. 

Ønskede kvalifikasjoner og ferdigheter

· Dokumentert erfaring innen eksportsalg, internasjonal forretningsutvikling eller lignende rolle.
· God forståelse for globale handelspraksiser, logistikk og tollreguleringer.
· Gode kommunikasjons-, presentasjons- og forhandlingsevner.
· Evne til å jobbe selvstendig og håndtere flere markeder samtidig.
· Gode engelskkunnskaper, muntlig og skriftlig
· Villighet til å reise internasjonalt ved behov.
· Bachelorgrad i ingeniørfag, business eller beslektet fagområde er en fordel. (ikke et krav - relevant erfaring kan kompensere for utdannelse)

Personlige egenskaper vi ser etter

· Resultatorientert og målbevisst.
· Kulturelt bevisst og tilpasningsdyktig i ulike forretningsmiljøer.
· Gode problemløsningsevner med en proaktiv tilnærming.
· Evne til å bygge tillit og langsiktige forretningsrelasjoner.

Du har en strukturert og ansvarlig arbeidsstil, med evne til å bygge teknisk forståelse hos kunder og partnere.

Vi tilbyr deg 

  • En meget viktig rolle i bedriftens videre vekst og utvikling.

  • Utfordrende, varierte og spennende arbeidsoppgaver i en bransje med gode framtidsutsikter og potensial.

  • Stort handlingsrom og frihet under ansvar.

  • Store muligheter for faglig og personlig utvikling.

  • Et godt arbeidsmiljø og kollegaer med lang erfaring fra bransjen - tung kompetanse.

  • En god onboarding prosess og produktopplæring i inn- og utland.

  • En trygg arbeidsplass i et markedsledende og solid selskap - internasjonalt konsern.

  • Konkurransedyktige betingelser inkl. gode pensjons- og forsikringsordninger og bilordning.

  • Trivelige kontorfasiliteter på Hensmoen.

Er det deg vi ser etter?

Ønsker du mer informasjon om stillingen så kontakter du vår rådgiver i Temp-Team Hønefoss Glenn G. Hovde på tlf. 982 44 777 eller epost gho@temp-team.noAlle henvendelser og søknader blir behandlet konfidensielt også ovenfor oppdragsgiver i innledende fase hvis ønskelig. 

Søknadsfrist er snarest og senest 09.01.2026. (kandidater kan bli kontaktet før søknadsfrist)

Kontaktinformasjon

Kontaktperson: Glenn G. Hovde
Stillingstittel: Rådgiver i Temp-Team Hønefoss
Telefon: 982 44 777
E-post: gho@temp-team.no

Stillingsinformasjon

Stillingsform: Fast
Søknadsfrist: 9.1.2026
Arbeidssted: Verkstedveien 38, 3516 Hønefoss

Powered by Labrador CMS