GRUNNLEGGEREN: Kåre Rosendal startet firmaet i 1986 og er fortsatt i full aktivitet som eier og styreleder.

Personlig service siden 1986

Hvordan kan en relativt liten maskinimportør hevde seg mot giganter med tykkere historiebøker? Blant annet ved å tilby bunnsolide produkter og markedets mest personlige service.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Gravemaskinprodusenten Doosan er på ingen måte historieløse. Det er et anerkjent merke med lang fartstid i Norge. Ja, det er sågar en norsk link inne i bildet siden Doosan-dumperen tidligere lød det klingende navnet Moxy.

For importør Rosendal Maskin AS er det likevel en utfordring å nå ut i markedet med sine konkurransedyktige produkter. Som en relativt liten aktør i markedet er det et viktig mål at enda flere skal vite om mulighetene de tilbyr. Mange maskinførere har sterke preferanser og oppfatninger når det gjelder merke, og en av de viktigste oppgavene fremover er derfor å vise frem Doosan-produktene og la folk bli kjent med maskinene.

– Da kan de i alle fall gjøre seg opp en mening selv, begynner Tor Anders Høgaas. Han er daglig leder i Rosendal Maskin AS, stiftet i 1986.

NB: Saken fortsetter under bildet.

Kundene kommer igjen

FORBEDRING: – Vi har ikke trengt å revolusjonere noe, men et allerede godt produkt er forbedret, sier Tor-Anders Høgaas.

Historikk viser nemlig at om du først har handlet med den tradisjonsrike importøren fra Askim, er det gode sjanser for at du gjør det igjen.

– Satt på spissen kjenner vi kundene bedre enn et ordrenummer og en hylleplass. Vi ønsker kundekontakt med relasjoner og å kunne se kunden i øya fra ordre til levering. Og det liker mange av kundene våre også, mener Høgaas.

Forbedret, ikke revolusjonert

Vi skal straks komme tilbake med «bevis» for den påstanden, men først noen bokstavelig talt tunge nyheter fra Doosan. Utenfor kontorlokalene er det nemlig ryddet plass til de tre nye modellene fra serie 7, nærmere bestemt 300, 350 og 380.

TRE NYHETER: Serie 7 fra Doosan består av modellene 300, 350 og 380.

NB: Saken fortsetter under bildet av de tre nye modellene.

NY SKJERM: De nye skjermene i førerhuset er av høy kvalitet. Optimalt for føreren og trygt for folk som beveger seg rundt maskinen.

På direkte spørsmål om hva som er revolusjonert, er svaret klokkeklart:

– Vi har ikke trengt å revolusjonere noe, men et allerede godt produkt er forbedret. Blant annet kommer maskinene nå med et 360 graders kamera som gir fantastisk sikt rundt hele maskinen. Det er standard hos oss, og det tror jeg vi er de eneste som har, sier Høgaas.

Flere gode nyheter

Ifølge Høgaas er det alltid to parter som må overbevises før et maskinkjøp: Eieren og føreren. Med den nye, sterke 7-serien har importøren gode nyheter for begge parter.

– Skal du nå føreren må du snakke om komfort, førermiljø og presisjon, men skal du nå eieren må du snakke drivstoff, slitasje og levetid, sier han.

Vi kan ta den første gruppen først:

TILGANG: De nye Doosan-maskinene gjør det enda enklere for maskinføreren å utføre daglig vedlikehold.

MYE NYTT: Produktsjef Anders Nordli viser frem noen av nyhetene i førerhuset på de nye Doosan-maskinene.

– For sjåførene er det definitivt førermiljø som er det viktigste. Komfort og sikt er svært viktige elementer her, at det er et godt sete og at spakene sitter godt i henda. Det skal jo være et behagelig sted å være i åtte-ti timer hver dag. Der er vi i førersetet. Hydraulikk er selvsagt også viktig, at maskinen lystrer bevegelsene. Det utføres mye finarbeid, og skal du pusse og planere, er det viktig at maskinen er så nøye som føreren ønsker. Sånt er selvsagt med Doosan, forteller Anders Nordli, produktsjef hos Rosendal Maskin AS.

Se video fra førerhuset her:

– Enkel tilgang er viktig

ENKELT OG GREIT: De nye maskinene er tilrettelagt for at det skal være enklest mulig for føreren å gjøre det daglige vedlikeholdet.

Doosan-maskinene er kjent for stort motorvolum, så for den som kjører føles det som en stabil og sterk maskin. Men skal de dure og gå uten problemer i x-antall tusen timer, kreves det regelmessig vedlikehold.

– Det er viktig med enkel tilgang for å kunne gjøre daglig service for maskinførerne selv. På disse nye modellene er det mye lettere enn tidligere, sier Nordli.

Dermed er vi over på noe av det som er viktig sett med eierens øyne.

– For eieren er det først og fremst drivstoff, slitasje og levetid som peker seg ut som det viktigste. Det har vært en utfordring for hele bransjen de siste årene med stadig skjerpede krav til avgassrensing. Vi har gått bort fra å bruke EGR og motorbrems. Nå er det kun DPF og Ad Blue som gjelder for å fjerne NOx. Når ting er enkelt for føreren, blir det gjerne billigere for eieren, altså en klassisk vinn-vinn. Doosan er langt fremme på dette området, slår Nordli fast.

STORFORNØYD: Espen Gausen i Lier Graving og Transport AS er full av lovord om kundeforholdet til Rosendal Maskin AS.

– Fungerer i alle ledd

Apropos de «bevisene» vi innledet denne saken med. Én av dem som definitivt skriver under på ordene om personlig service er Espen Gausen i Lier Graving og Transport AS.

– Det er jevnt over gode maskiner i markedet og jeg kunne teoretisk sett kjøpt hvilket som helst merke, men den servicen vi får her er avgjørende for meg.

Espen Gausen, Lier Graving og Transport AS.

– Relasjonen min til Rosendal Maskin går helt tilbake til slutten av 80-tallet. Da handlet jeg brukte deler av Kåre Rosendal selv. Og selgeren Henning har jeg også kjent siden 80-tallet, men da jobbet han for et annet merke. Da han byttet merke, gjorde vi det samme. Det har vi aldri angret på, begynner Gausen.

KVALITET: Tor Anders Høgaas og Anders Nordli er sikre på at de nye Doosan-maskinene blir godt mottatt i markedet.

NB: Saken fortsetter under bildet av den fornøyde kunden.

Totalt har han handlet rundt 25 maskiner opp gjennom årene, uten ett eneste skjær i sjøen når det kommer til hjelp og service.

– Når vi gjør en avtale med Rosendal, så blir det som vi har avtalt. Skjer det noe uforutsett, rydder de alltid opp, og trenger vi akutt service på noe, så stiller de opp til alle døgnets tider. Vi driver blant annet ganske stort innen brøyting, og av og til er vi avhengig av å kunne jobbe døgnet rundt. Det sørger Rosendal for at vi får gjort. De kommer uansett tidspunkt, har hyggelig folk med god kompetanse og det fungerer i alle ledd, roser Gausen.

– Personlig service er målet

Lier Graving og Transport er på mange måter en typisk kunde hos Rosendal Maskin, forteller Rosendal-sjef Høgaas.

FIKK HJELP: Da Gausen trengte hjelp som mest, kastet Rosendal Maskin seg rundt og bidro til at han kom raskt igang med arbeidet.

– Den typiske kunden vår er litt mindre aktører med litt færre maskiner enn de store aktørene. Vi selger maskiner til de store også, men majoriteten av kundene våre er de vi har et mer personlig forhold til. Men om de er små eller store spiller ikke så stor rolle for oss – vi prøver å gi alle den personlige service uansett.

GRUNNLEGGEREN: Kåre Rosendal startet firmaet i 1986 og er fortsatt i full aktivitet som eier og styreleder.

I Lier nikkes det bekreftende av den påstanden.

– Det er jevnt over gode maskiner i markedet og jeg kunne teoretisk sett kjøpt hvilket som helst merke, men den servicen vi får her er avgjørende for meg. Man blir tatt imot på en ordentlig måte, eventuelle problemer blir utført og ordnet opp i. Jeg liker spesielt godt at det er korte kommandolinjer. Man trenger ikke gjennom et stort kundesenter, forteller Gausen.

Akkurat dét fikk han nylig kjenne på kroppen da han ble frastjålet masse viktig utstyr.

NB: Saken fortsetter under bildet.

– Da svingte de seg virkelig rundt og skaffet til veie det vi trenger. I utgangspunktet så det ut til at det kunne være opptil to til tre måneders leveringstid, men den tiden har blant annet Rosendal sørget for å kutte betraktelig. De er utrolig løsningsorienterte i alle faser, sier Gausen fornøyd.

Én mann, to store never

Den filosofien har vært fremtredende siden oppstarten i 1986. I løpet av 34 år har Rosendal levert rundt 2500 anleggsmaskiner til norske kunder. De aller fleste har vært innom gründeren selv, Kåre Rosendal. I dag er han eier og styreleder, i tillegg til en godt kjent mann i bransjen med et bunnsolid rykte.

GRUNDIG: Fred Åmodt gjorde grundige undersøkelser før han kjøpte ny maskin. Valget ble enkelt.

– Det begynte med én mann, to store never og et ønske om å bygge stein på stein. Det tror jeg er eneste farbare vei i anleggsbransjen, og det gjenspeiler seg i økonomien. Kåre har hatt full kontroll hele veien, uten hverken store opp- eller nedturer. Det er vi veldig glade for, sier Tor Anders Høgaas.

Maskinen er levebrødet

«Stein på stein» er bokstavelig talt en filosofi som klinger godt i ørene til maskineier Fred Åmodt i Rogaland også. Som eneste ansatt i sitt eget AS er maskinen levebrødet. Da må det fungere i alle ledd.

MYE MUSKLER: Doosan-maskinene er kjent for stort motorvolum og omtales ofte som stabile og sterke maskiner.

– Jeg har det godt hos Rosendal Maskin og Doosan.

Fred Åmodt, kunde hos Rosendal Maskin AS.

– Jeg er utrolig fornøyd med både kvaliteten og driftssikkerheten til Doosan. Jeg kjøpte ny maskin for et år siden, men før det kjørte jeg ut en Doosan serie 3-maskin. Da jeg leverte den inn hadde den gått 9000 timer over fem år. På de timene hadde jeg fire driftsstopp på i underkant av to timer per gang. Det er åtte timer av totalt 9000 timer. Åtte timer. Det er så optimalt som det kan bli, forteller Åmodt.

Årsaken er naturligvis sammensatt.

– For det første er jeg påpasselig selv. Nøye. Det må jeg være i min situasjon. Når det er sagt har det aldri vært en løs skrue på maskinen. Jeg har faktisk ikke eid en eneste skiftenøkkel på de fem årene og inne i hytta var det ikke én del som knirket. Det var 9 000 gode timer, ler Åmodt.

Saken fortsetter under bildet av Fred Åmodt.

Fikk hjelp «på minuttet»

Det er sånn han vil ha det. Sånn mange drømmer om. Og de få gangene han fikk stopp, var servicen upåklagelig.

– Under de driftsstoppene som var fikk jeg hjelp av Rogaland Maskin omtrent på minuttet. Mitt inntrykk er at proff service gjennomsyrer hele systemet, og gjengen i Askim virker ekstremt pertentlige. Det er noe jeg liker aller best, roser Åmodt.

Valget var derfor ikke spesielt vanskelig da han skulle kjøpe ny maskin. Han valgte likevel å prøve de fleste 30-tonnere i markedet, for å sammenligne.

– Jeg kom frem til at ingen kunne sammenligne seg med Doosan for meg personlig. Erfaringene de siste fem årene var viktig, men den nye maskinen, DX300LC-5, har høyest dreiemoment og mest hestekrefter av alle i klassen. Det gjør at motoren oftere jobber på lave turtall, som igjen gir klare fordeler i det lange løp, som dieselbesparelse og redusert slitasje, mener Åmodt.

Og det er ikke akkurat løse påstander maskineieren fra Rogaland kommer med. I 2019 ble 30-tonneren DX300LC-5 fra Doosan kåret til «maskinen med de laveste eiekostnadene» for andre år på rad av det velrennomerte og uavhengige analyseselskapet EquipmentWatch.

Eller sagt med Fred Åmodts egne ord:

– Jeg har det godt hos Rosendal Maskin og Doosan.

Powered by Labrador CMS